doktor

Find de rette slankepiller for dig!

Besvar 6 korte spørgsmål og få vores forslag til slankepiller, der passer til dine behov.

Trin 1 af 6

16%

Slankepiller og vægttab

Denne side omhandler vægttab. Her kan du store guides til vægttab, samt anmeldelser af de mest populære slankepiller, og ikke mindst advarsler af de farlige.

 10 tips der med garanti kickstarter dit vægttab

1) Vær tålmodig Et hvert vægttab tager tid. Det sikre og varige vægttab tager længst tid. Resultaterne kommer ikke fra den ene dag til den anden, og derfor er det ikke uden grund, at rigtig mange giver op. Det skyldes den udbredte fejlforståelse, at målet kan nås inden for få uger. Hvis man vil tabe sig, bliver man nødt til at se det som en opgave, der skal løses  en opgave, der kræver dedikation og tålmodighed.

2) Før logbog Et amerikansk studie har vist, at dem der fører logbog har en dobbelt så høj succesrate med vægttabet, som dem der ikke fører logbog. Skriv ned hvad du spiser og tab dig  det er konklusionen. En logbog giver dig mulighed for at se hvor og hvorfor du evt. ikke har tabt dig, men vigtigst af alt, så hæmmer det trangen til at spise noget, du ikke skulle have spist. Mange overvægtige er specialister i at retfærdiggøre, hvorfor de lige præcis i dag må spise noget usundt, for sidenhen at glemme og fortrænge deres synd.

3) Ryd op i køkkenet Gå i køkkenet og smid ALT ud, der er usundt og kunne friste dig i et svagt øjeblik. Lad din oprydning i køkkenet være en slags ceremoni, der for alvor understreger og beviser, at dit inderste ønske er at tabe dig. Er du ikke i stand til at smide de usunde fødevarer ud, så er du ikke klar til at tabe dig.

4) Kost og træning skal kombineres Undersøgelser har vist, at dem der har størst succes med vægttab, træner meget og omlægger deres kost samtidig. Kombinerer du kostomlægning og motion, da du forvente at 1+1 = 3, eftersom at motion er med til at afhjælpe trangen til de søde sager, og heraf spiser du mindre. Endvidere vil en sund kost hjælpe dig til at komme i bedre form. Dem der træner hårdest, er dem der har den største succesrate med vægttab. Har du ikke mulighed for at træne, så anskaf dig en skridttæller. Du skal op på minimum 10.000 skridt i døgnet.

5) Indtag mange proteiner og kun komplekse kulhydrater Et stort europæisk studie ledet af danske forskere, har påvist at den mest effektive diæt til at opnå et varigt vægttab er en kost med et højt proteinindhold og langsomt optagelige kulhydrater. En tabel over fødevarernes glykæmiske index vil være en stor hjælp når du skal finde de langsomt optagelige kulhydrater. Det er primært grøntsager, kerner og fuldkornprodukter der indeholder de langsomt optagelige kulhydrater. Endvidere bør du spise store mængder protein fra kød hver dag. Protein er den komponent i kosten, der giver den bedste mæthedsfornemmelse i længst tid. Samtidig er protein byggestenene til din krop, så du kan bevare din muskelmasse og opbygge din form. Spis mindst 1,5 gram protein per kilo kropsvægt per dag.

6) Spis mindre portioner Din overvægt er kommet fordi du spiser mere end du forbrænder. Ganske simpelt. Derfor skal du tænke over ALT hvad du stopper i munden. Hovedmåltiderne er et rigtig godt sted at starte. Tag aldrig mere end en portion når du spiser. Tænk over hvad du lægger på tallerkenen. Reducer dine portioner med minimum 25 % og sørg for at få mindre af den fede sovs, mere kød og flere grøntsager og et minimum af pasta og ris, der indeholder rigtig mange overflødige kalorier.

7) Drop slik og kager En overvægtigs hjerne kan i mange tilfælde sammenlignes med en misbrugers hjerne. Den overvægtige er misbruger af fedt og sukker. Fedt og sukker udløser nogle belønningsstoffer i hjernen, der var en fordel for femtusinde år siden, hvor der var langt mellem de næringsrige måltider, og det at stoppe sig med mad, når man havde muligheden, kunne være afgørende mellem liv og død. Glæden ved fedt og sukker, der som bekendt udløses i hjernen, er et levn fra fortiden, og det skal du sætte en stopper for. Derfor bliver du nødt til at benytte en alt eller intet strategi. Det nytter ikke noget at belønne sig selv, med sukker og kager, da de færreste kan administrere det. Du skal lave et totalt stop for dit sukkerindtag. Sukker og fedt stiller ikke din sult  det fremmer den! Endvidere er sukker og fedt den mest fedende kombination, du overhovedet kan komme i nærheden af.

8 ) Drik light sodavand Når du omlægger din livsstil, vil du i starten føle dig meget sulten. Det har vist sig, at rigtig mange kan stille deres sult, ved at drikke fx cola light. Det er meget vigtigt at det er cola light. Light sodavand indeholder ingen kalorier, og fylder godt i maven. Endvidere vil koffeinen fra colaen have en appetithæmmende effekt, der kan tage din trang til søde sager og mad, i hvert fald frem til næste veltilrettelagte sunde måltid. I starten er det ok at drikke et par liter om dagen, da cola light både vil virke opkvikkende, og fylde godt op i din meget sultne mave.

9) Vær forberedt på fælderne Når du starter på en slankekur / livsstilsomlægning, vil der være masser af fælder, der kan sabotere dit mål. Planlægning og eftertænksomhed, vil kunne minimere sandsynligheden for at du falder i. Men husk  falder du i, så skal det ALTID noteres i logbogen, så du kan se tilbage og analysere, hvad der gik galt. En fælde kan være fællesmorgenmad på arbejdspladsen, gæster der kommer med kager eller alt for fristende usund mad, når du er ude af huset. Endvidere kan fælder være på shoppingture, hvor du fristes til at stoppe usunde ting i indkøbsvognen, eller den lokale grillbar. Du undgår bedst at falde i, ved at planlægge din dag og prøve at forudsige fælderne. Skriv indkøbsliste inden du går på indkøb så du ikke køber du unødige ting, der er placeret lige inden kassebåndet, og hav altid en snack som fx skrællede gulerødder i tasken sammen med cola light til at tage sulten, når du er ude af huset.

10) Drop undskyldningerne Er du overvægtig så drop undskyldningerne. Kun 1 ud af tusind overvægtige har lavt stofskifte, og selv med lavt stofskifte er det marginaler, hvor det stadig bare handler om at spise mindre end man forbrænder. Lad være med at give andre end dig SELV skylden for din overvægt. Det er dig der bor i din krop, og du er herre over den. Tanker som det går nok lige denne gang  i dag må jeg godt, i morgen starter jeg på diæt igen osv. Osv. er klassiske undskyldninger fra folk der hævder at de ønsker at tabe sig. Desværre er trangen til at retfærdiggøre og forsvare synd stærk, og den trang skal du vinde over. Vejen frem er planlægning, dedikation og en vilje af stål  Så skal du nok nå dit mål!

Følger du de 10 ovenstående råd, så er slankemiddel på ingen måde nødvendige! Men slankepiller vil faktisk kunne speede dit vægttab op. Jeg har selv med succes brugt 2 typer af piller. I fortiden brugte jeg de såkaldte ECA stacks, som du kan læse mere om her: Letigen. og sidenhen har jeg brugt Orlistat, der også er en ganske effektiv slankepille der virker.

 

Info om vægttabspiller:

I dag 50 år efter Twiggy, bliver der stadig sået tvivl ved hvorvidt disse piller virker. Slankepiller der virker er oftest promoveret af firmaerne selv. Er der egentlig nogensinde blevet lavet nogen ordentlige test af slankepiller der virker? I den sammenhæng skal det nævnes at slankemidler og slankemedicin er det samme. Forskellen ligger bare i hvorvidt det er slankemiddel på recept eller slankepiller uden recept.

At være buttet og have fyldige former har været en anerkendt standard for kvinder gennem århundreder. Royale kvinder og kvinder i velstående familier var altid runde – ikke mindst var dette i hvert fald forventet. At have runde former var et statussymbol. For disse kvinder gik livet ud på at slænge sig om dagen, slappe af og så ellers feste igennem om natten. Af og til blev der måske redet lidt i forbindelse med jagter etc. En god måde at se kvinderne fra den gang, er ved at betragte gamle malerier. Kvinderne på disse malerier var oftest ”fede” målt med nutidens øjne.

Helt indtil de sene 1950’ere var det velanset af have bløde former. Fx Marilyn Monroe havde alle formerne til at blive stemplet som yderst frodig. I 1960’erne kom så de store ændringer. De korte nederdele kom på mode, Beatles toppede og ikke mindst så kom Twiggy. I løbet af kort til ville alle være super slanke ligesom Twiggy. Besættelsen af supermodellen Twiggy medførte helt nye områder inden for videnskaben: Spiseforstyrrelser, og diætpiller.

Nogle slankepiller hævder at du kan tabe 10 kg på 30 dage. Men dette er i og for sig umuligt. Måske kan du smide 10 kg på vægten på 30 dage, men det vil ikke være et reelt fedttab forårsaget af vægttabspiller, men derimod et vægttab der både indebærer et kæmpe væsketab, tab af kulhydrater fra muskler, samt måske at dine tarme er tømt. 10 kg ren fedt på 30 dage, ville kræve at ekstraforbrænding på 3000 kcal i døgnet ud over den basale forbrænding.

I USA er 60 % af befolkningen overvægtige. En anseelig stor del af disse er svært overvægtige. Hvis man forestiller sig hvor mange af disse der ønsker et hurtigt vægttab, så forstår man hvorfor slankepillen er blevet et hit, og hvorfor slankepiller der virker er blevet en milliardindustri.

Hvilke typer af slankepiller der virker findes der?

Der er tre kategorier af slankepiller der virker: Slankepiller på recept, piller der fås i håndkøb og naturlægemidler som kosttilskud. De receptpligtige slankepiller bliver hele tiden monitoreret af lægemiddelstyrelsen, og disse pillerbliver fulgt tæt. Disse slankepiller der virker er bakket op af videnskabelig forskning og har bestået flere test der påviser at disse slankepiller virker. Herudover finder der slankepiller uden recept. Disse slankepiller bliver overvåget af lægemiddelstyrelsen på samme måde som piller på recept, men disse piller er til modsætning fra de andre blevet erklæret mindre farlige, og kan derfor sælges som pilleruden recept.

 

Naturlægemidler og kosttilskud er ikke kontrolleret af lægemiddelstyrelsen men derimod fødevaredirektoratet. Producenterne af disse slankepiller hævder at de er 100 % naturlige og af denne grund skulle de efter sigende have færre bivirkninger end slankepiller på recept. Det er så en diskussion der kører til stadighed. For hvorfor skulle et stof med slankende effekt brugt i piller, frembragt af og i naturen have færre bivirkninger end en kontrolleret substans der er 100 % purificeret?

Slankepiller fungerer ikke på samme måde. Der findes tre typer af piller på recept.

Appetitdæmpende lægemidler som fx sibutramin, phentermine og diethylpropion. Disse stoffer har en direkte virkning på hypothalamus, et område i hjernen der blandt andet regulerer sultfornemmelsen.

Slankepiller der blokerer lipase – enzymet der nedbryder fedt. Ved at indtage denne type slankepiller, vil mere end 30 % af fedtet passere ufordøjet gennem tarmsystemet og komme ud sammen med afføringen. Den aktive ingrediens i denne type slankemidler er typisk orlistat. Afføringen kan ved brug af denne type slankepiller blive olieagtig, såfremt man ikke holder sig fra fed mad. Derfor kaldes den også for ”fedtantabus”.

Sidst men ikke mindst har der før i tiden været udskrevet direkte stimulerende stoffer, der øgede forbrændingen direkte. Den mest kendte slankepiller af denne typer var slankepiller letigen, men efter at den bevirkede mindst et dødsfald herhjemme og et utal af ildebefindende, blev den taget af markedet.

Stort set alle ”håndkøbs slankepiller” bliver forhandlet på nettet. Disse piller hævder sædvanligvis at sænke appetitten og hæve forbrændingen på samme tid. Disse piller der virker i nogle tilfælde, indeholder stoffer som HCA, Chitosan, Ephedra, Citrys Aurantium, Synefrin, Koffein osv. Osv.

Er slankepiller for alle? Er du ikke svært overvægtig, det vil sige mere end 30 % over din idealvægt, så bør du ikke bruge disse midler. Hvis din BMI er lavere end 30 så er der ingen grund til at du bruger slankepiller. Det er en let genvej til en slank krop, men ikke nødvendigvis den der leverer det mest holdbare resultat. Hvis du lider af forhøjet blodtryk må du heller ikke indtage slankepiller. Slankepiller er desuden slet ikke for personer under 18 år.