D-vitamin

doktor

Find de rette slankepiller for dig!

Besvar 6 korte spørgsmål og få vores forslag til slankepiller, der passer til dine behov.

Trin 1 af 6

16%

Alt om D-vitamin

D-vitamin er egentlig ikke rigtig et vitamin, men et steroidt hormon, så opfattelsen af det har noget med vitaminer og mineraler at gøre er egentlig forkert, men da vi stadig i det daglige sprog kalder det for d-”vitamin”, vil vi selvfølgelig også fortsat gøre det i artiklen.

Hvad gør d-vitamin for mig?

D-vitamin er med til at opretholde en masse vigtige funktioner i vores krop. Hovedsagligt er d-vitamin med til at øge optagelsen af calcium (ca) og fosfor (p). Optagelsen af ca og p er kun en brøkdel af hvad d-vitamin i realiteten gør for os mennesker, og det er derfor det er så vigtigt at få det fortalt, da mange lider af d-vitamin mangel. Man siger faktisk, at mere end 200 gener påvirkes af d-vitamin.

Lider man af d-vitamin mangel, øger man fx sandsynligheden for følgende sygdomme:

  • knogleskørhed
  • hjerte-kar sygdomme
  • kræft
  • fibromyalgi, der er en sygdom, der typisk først viser sig i 40-50 års alderen. Fibromyalgi er en ”sygdom”, der kort sagt udløser smerte i musklerne. Fibro: betyder sene, my: betyder muskel og algi: betyder smerte.

vitamin d betydning

Ja d-vitamin mangel kan sågar give dig depression. Dette er bare et lille udsnit af de mange følgesygdomme d-vitamin mangel kan forårsage, så man kan sige, at det spiller en ret så væsentlig rolle for vores ve og vel.

En forsker ved navn Michael F. Hollick, har sågar udtalt følgende: ” D-vitamin mangel er sygdommen af omsorgssvigt”. Det er vise ord alle burde tage til sig.

Er d-vitamin virkelig godt for små børn?

Svaret er JA!!! Uden tilskud af d-vitamin øger man fx risikoen for børnesygdommen rakitis, der er en sygdom i knoglerne, der går ind og gør knoglerne bløde og til sidst faktisk opløser dem. Rakitis er også det man kalder for ”engelsk syge”.

I dag har man i Danmark kunnet skære ned på tilfælde af rakitis, da sundhedsplejersker og læger gør et stort arbejde ud af, at informere om, at børn skal have d-vitamin dråber fra de er 14 dage gammel til det første fyldte år. Dette oplyser man om, da spædbørn og deres mødre oftere og oftere lider af d-vitamin mangel.

Den måde man fandt ud af, at d-vitamin havde en forebyggende effekt på rakitis var faktisk ved at placere en masse børn, der led af rakitis på et tag. Her bad man dem sidde stille og nyde solen og ved at børnene optog solens stråler, begyndte sygdommen så småt at aftage og børnene blev til sidst kureret.

D-vitamin og solen.

Op til mere end 90 % af den d-vitamin vi hver dag optager, kommer fra solens stråler. Det er derfor vigtigt at komme ud hver dag og absorbere solen så at sige. Dette var også hele pointen i fortællingen om børnene med rakitis, der faktisk blev helbredt af solens stråler, da de her optog d-vitaminet.

Desværre forhindrer vores travle hverdag og vinteren især hvor der er færre soltimer, at de fleste ikke får nok d-vitamin i hverdagen og derfor lider af d-vitamin mangel.

I Danmark især bliver der gjort rigtig meget ud af at advare om at være for længe ude i solen og ubeskyttet. Desværre kan man tage dette budskab med blandede følelser. Er man for meget ude i solen ubeskyttet af solcreme, kan dette føre til hudkræft, men landet ligger også sådan, at er man for lidt ude i solen, kan dette også give kræft på sigt. En anden bagdel er, at tager man solcreme på, så blokerer man optagelsen af d-vitamin fra solen med optil 95 %, alt afhængig af faktoren. Så tænk dig om en ekstra gang inden du bevæger dig ud. Vi vil selvfølgelig ikke sidde og forslå man skal gå ud i solen uden solcreme og derved ”blotte sig selv” og øge risikoen for hudkræft.

En mulig løsning på dette er, at være ude i solen i ca. 15 min og derefter påføre solcremen. Man har i flere undersøgelser fundet frem til at 15 min. sollys om dagen burde være nok. Denne løsning har dog et forbehold, da det ikke er ligegyldigt hvor på kloden du bor. Vi i Danmark vil på ingen måde opnå nok sol og d-vitamin tilførsel på 15 min. fx om vinteren.

En anden løsning på dette dilemma kunne evt. være, at man tjekker vejrudsigten den pågældende dag og ser på hvor højt UV-indekset er. Derved kan man konkludere om man skal smøre sig ind i solcreme. De dage hvor UV-indekset er lavt kunne man fx droppe solcremen i hverdagene og derved nemmere absorbere d-vitaminet fra solen. UV-indekset er i grove træk et indeks, der indikere hvor kraftige solens stråler er.

D-vitamin og din skjoldbruskkirtel.

Lider du af d-vitamin mangel kan dette også have en truende effekt på din skjoldbruskkirtel og dens mange funktioner.

Skjoldbruskkirtelen er det organ, der fx går ind og skaber balance i dit stofskifte, da det producerer stofskiftehormonerne triiodthyronin (T3) og thyroxin (T4). Det er disse hormoner, der sørger for kroppens energiomsætning. For at få frigivet disse stofskiftehormoner skal de stimuleres af et andet hormon ved navn thyreoidea (TSH), som kommer fra hypofysen. Så alt i alt for folk, der gerne vil tabe sig betyder dette faktisk, at hvis man supplerer med d-vitamin, har man nemmere ved at tabe fedt end folk, der lider af d-vitamin mangel.

I bi-skjoldbruskkirtlen produceres hormonet parathyreoidea (PTH), der er et hormon, der har en opbyggende effekt på knoglevævet.

Lider man af d-vitamin mangel giver det sig selv, så producerer man mindre PTH og man kan derved få osteoporose, der er et sammenfald af ryghvirvlerne. D-vitamin mangel kan som tidligere nævnt også gå ind og give knogleskørhed, da man derved ikke kan optage calcium.

Mængder

De seneste oplysninger man har omkring hvor meget d-vitamin man bør ”indeholde”, ligger pt. mellem 30-75 ng/mL – nmol/L. Ligger man under grænsen, anses man for at lide af d-vitamin mangel, hvilket mange desværre gør. Nogle kan sågar også ligge over niveauet, men det er ikke ens betydet med det er faretruende eller lignende, dog anbefales det, at man ligger inden for værdierne.

Her kan man se hvorledes niveauerne er inddelt:

D-vitamin 1

Værdier, der ligger over 200 og 500 anses for at være yderst skadelige og direkte giftige, samt de kan føre til sygdomme såsom hypercalcæmi og hyperfosfatæmi, som kan give nyreproblemer.

D-vitamin i fødevarer

Vi ved, at der i diverse fødevarer såsom fisk, æggeblommer o. lign. findes d-vitamin og mange tror herved, at de får rigelig med d-vitamin ved at indtage disse fødevarer. Problemet er bare, at det kræver man spiser ufattelig store mængder, for at opnå bare det mindst anbefalede.

Et andet problem er den måde fødevarerne er blevet behandlet. Køber man fx fisk, så er det ikke lige meget hvad for noget fisk man køber. Ja, der er forskel på fisk! Tager man udgangspunkt i laksen, så er stor forskel på om laksen er opdrættet i bassin, eller om det er indfanget laks. Det er bevist at laks, som er opdrættet indeholder 25 pct. mindre d-vitamin end laks, der er indfanget. Årsagen er typisk det foder fiskene får, når de bliver opdrættet. Mange opdrættere vælger den billige løsning, når det kommer dertil og det giver så udslag i de reducerede vitaminer og mineraler fiskene indeholder.

Ud fra dette diagram kan man et overblik over, hvor meget d-vitamin de forskellige fødevarer indeholder:

D-vitamin 2

Forskellig typer af D Vitamin

Når man taler om d-vitamin kan man snakke om D1,D2,D3 og D5, men overordnet set kan man dele d-vitamin op i 2 hovedformer:

Vitamin D2 (ergocalciferol), der er fremstillet af UV bestråling af ergosterol, som findes i gær.
Vitamin D3 (cholecalcirefol), der er fremstillet af bestråling af 7-dehydrocholesterol, som stammer fra lanolin og som kemisk omformering af kolesterol.

Kigger man på disse 2 hovedgrupper, så er det D3, der vægter højest, da dette niveaumæssigt tilfører mest for kroppen.

Man kan sige, at den overordnede intension med d-vitamin er, at man i kroppen øger serum-niveauet så meget som muligt. Det har så vist sig, at det er det D2 og D3 gør. Man har dog også påvist, at D2 på forhøjede niveauer kan være giftig. Men alt med måde som man siger og ud fra den daglige mængde d-vitamin man burde indtage, så vil man aldrig kunne nå op på disse toksiske niveauer af d-vitamin i kroppen.

Facts omkring hvad du bør gøre og hvad du absolut IKKE bør gøre!!!!

Er du mørkere i huden, har undersøgelser vist, at du har brug for mere d-vitamin end folk med en lysere teint.

Fedme kan blokere d-vitamin optagelse med op til 55 %

Som før nævnt bliver vi hele tiden oplyst omkring IKKE at være for meget ude i solen, men alt med måde. Du skal ikke være bange for solen, for du HAR BRUG for den!

Mange er sikkert som børn blevet presset til at indtage den daglige skefuld levertran, men olien fra torskelever er en rigtig god og nem kilde til D3.

Solarier… Igen her er det blevet banket ind i folks bevidsthed, at det er farligt at gå i solarium. Igen ALT MED MÅDE. Der er lavet undersøgelser med folk, der gik i solarier og brugen af solarium resulterede faktisk i en 100 % stigning af blodkoncentrationen af d-vitamin i kroppen. Grundet de forbehold man har for brugen af solarium er pga. det overforbrug som mange fået, men solarium ville være en rigtig god d-vitamin kilde i vintermånederne, hvor soltimerne er få.

I realiteten burde man få lavet en vitamin og mineral test hver 6. måned.

Vær ikke bange for indtagelsen af d-vitamin! Der er ikke noget galt i at indtage mere d-vitamin end den daglige anbefalede dosis. Især indtagelsen af D3 er vigtig og vær specielt ikke bange for at indtage ekstra d-vitamin i vintermånederne!

Små problemer sundhedsmæssigt, som mange ikke tager alvorligt, kan hurtigt få store følger på sigt. Får man en sund og varieret kost, samt nok d-vitamin hver dag, kan man spare samfundet for mange unødvendige omkostninger!

D-vitamin mangel symptomer.

D-vitamin er et fedtopløselige vitamin, som er skabt af solen. D vitamin  mangel symptomer er depression, kronisk træthed, vægttab, diabetes, hjertesygdomme, slagtilfælde og knogleskørhed samt andre autoimmune sygdomme.

D-vitamin er kendt som solskins vitamin, fordi det er skabt i kroppen, når den udsættes for sollys. Hvis du er vegetar, bør du vide, at denne type kost kan være lav på D-vitamin, fordi det almindeligvis findes i fødevarer som æggeblomme, fisk, fiskeolie, lidt ost, oksekød lever og nogle typer af korn, og derfor har du større risiko for at udvikle d vitamin mangel symptomer hvis du spiser vegetarkost.

D-vitamin er af allerstørste betydning for din krop, fordi dens rolle er at hjælpe din krop til at optage kalk og fosfor fra maden. Det regulerer også den normale cellulære differentiering og dermed forhindrer kræft og hjælper insulinsekretion. D vitamin mangel er forbundet med rakitis.

Dette er en sygdom, der rammer dine knogler da d vitamin mangel gør at calcium ikke kan indarbejdes i dem. Så dine knogler mangler mineraler og det gør dem skrøbelige. Dette kan forårsage alvorlige skelet deformiteter, her under hjulbenethed.

Årsager til D vitamin mangel kan være forskellige. Her er nogle af dem:

(Du behøver ikke kun at spise den anbefalede mængde af vitamin D, du kan sagtens tåle en del mere)

Begrænset eksponering for sollys kan også være årsagen. Det er meget let at behandle. Bare gå mere ud i sollyset og sørg for ikke at være tildækket. D vitamin mangel er derfor ofte at finde blandt kvinder af muslimsk baggrund, da de ofte er tildækkede i solen.

Nyrerne får sværere ved at ændre D-vitamin til dets aktive form. Dette kommer med alderen. Jo ældre du bliver, jo sværere bliver det for dine nyrer for at udføre denne proces.

Du er overvægtig. D-vitamin absorberes af fedtceller, der kan føre til lavt niveau af D-vitamin i kroppen. Dette problem kommer du ud over ved at tabe dig – på den måde er der mindre fedt til at optage D-vitaminet så det ikke er tilgængeligt, der hvor der er behov for det.

Hvis du har mørk hud, bør du være opmærksom på, at melanin i huden mindsker hudens evne til at producere D-vitamin. Tag et D vitamin tilskud.

D vitamin mangel symptomer hos kvinder

D-vitamin er meget vigtig for den menneskelige krop, uanset alder eller køn, men her er noget om D-vitamin mangel hos kvinder.

D-vitamin er afgørende af mange grunde, især for kvinder – ifølge nogle kilder. Det foreslås, at D-vitamin er meget vigtigt, når det kommer til forebyggelse af kræft hos kvinder, den type af kræft vi henviser  til, er brystkræft, blærekræft, kræft i æggestokkene og tyktarmskræft.

D-vitamin mangel symptomer ses i mange tilfælde kun hos kvinder, ligesom humørsvingninger i løbet af overgangsalderen. Andre humør relaterede symptomer er depressive adfærd og / eller sæsonbestemte affektive lidelser. Disse påstande er endnu ikke officielt vedtagede, men de giver helt sikkert mening. Også hos kvinder i overgangsalderen, kan symptomer på D-vitaminmangel være tæt forbundet med osteoporose. Når det kommer til gravide kvinder, ved vi allerede , hvor vigtigt vitamin D er for fosteret.
D-vitaminmangel symptomer hos børn

D-vitamin spiller en utrolig vigtig rolle, når det gælder vækst og udvikling. Det er derfor, du bør kende D-vitamin mangel symptomerne hos børn.

Her er nogle af symptomerne: muskelkramper (hos spædbørn), lavt kalciumindhold i blodet, åndedrætsbesvær og skrøbelige knogler (og kraniet) vil have tilbøjelighed  til at frakturerer. Hvis du opdager, at dit barns udvikling er for langsom, og der er ingen væsentlige fremskridt i vækst, kan det skyldes, at barnet ikke får nok D-vitamin Også hvis dit barns tænder er forsinkede i deres udvikling eller slet ikke kommer ud kan det relateres til D-vitamin mangel symptomer.

Der har været svære tilfælde af D-vitamin mangel i indberettede børn, og i disse tilfælde forekom hjerteproblemer som følge af hjertemusklen svaghed, der truede disse børns overlevelse. Sådanne tilfælde er sjældne, men husk på, at dit barn skal have den daglige dosis af D-vitamin hvis hans / hendes udvikling skal være normal og uden farer for helbredet.

Hvorfor din Baby skal have D-vitamin

Det er yderst vigtigt for nyfødte spædbørn, at få et tilskud af D vitamin. Forskning har vist, at spædbørn med D vitamin mangel, har en øget risiko for luftvejsinfektioner. Denne D vitamin mangel kan komme til at have følger senere i deres barndom i form af fx hvæsende vejrtrækning og andre følgesygdomme, som bliver beskrevet senere.

d vitamin til babyer

Man har ud fra nylige studier kunnet konkludere, at udbredt D vitamin mangel kan være med til at forårsage risikoen for infektioner ved spædbørn.

D vitamin mangel symptomer kan altså give udslag i form af mange luftvejssygdomme, heriblandt astma, der i høj grad er en luftvejsinfektion.

En af de hyppigste årsager til hospitalsindlæggelser af børn i Usa er pga. akutte luftvejsinfektioner. Det samme er også gældende i Danmark.

Den mest akutte infektion er bronchiolitis, også kaldt astmatisk bronkitis, som er en virusinfektion, der giver vejrtrækningsbesvær, da den påvirker de små bronkier og bronkioler. Luftvejsinfektionen astmatisk bronkitis ses oftest hos børn i 2-12 måneders alderen.

Men der er nu råd for forebyggelse af dette. Gennem forskning i USA er man kommet frem til at børn fra kvinder, der har taget D vitamin tilskud under deres graviditet, har større chance for at undgå luftvejsinfektionerne.

Selvom man som spæd ikke er udsat for luftvejsinfektioner, anbefales det stadig, at man giver sit barn D vitamin tilskud fra de er 2 uger og indtil 1 års alderen, de såkaldte D-dråber.

D vitamin og dets vigtighed.

D vitamin har i al sin almindelighed en utrolig vigtig faktor for børn og unges udvikling og udvikling af stærke knogler, da kalken ikke bliver optaget ordentlig ved mangel på D vitamin og i værste tilfælde kan D vitamin mangel føre til knogleskørhed. D vitamin er også afgørende for et sundt immunforsvar, da D vitamin faktisk opfører sig som et hormon i kroppen.

Set ud fra et kropsligt synspunkt lider mange af D vitamin mangel. For at vi kan holde os sunde og raske bør man også opholde sig i solen, da solen er en god kilde til D vitamin. Faktisk burde 90 % af den D vitamin vi ”indtager” komme fra solens stråler. Desværre er det de færreste, der har mulighed for dette grundet arbejde og lignende, eller også kommer man ikke nok ud. Specielt om vinteren hvor der er færre soltimer kan dette blive et problem og det er for langt de fleste mennesker umuligt, at få den rette mængde D vitamin gennem kosten. Det er derfor vigtigt man her supplerer med D vitamin kosttilskud.

D vitamin mangel kan gøre dig syg på sigt.

Man har i England på Scientific Advisory Committee on Nutrition påvist, at D vitamin mangel kan kædes sammen med sygdomme såsom:

  • –          diabetes 1
  • –          kræft
  • –          hjerte-kar sygdomme
  • –          infektioner som tuberkulose og
  • –          sclerose

Engelske kræftforskere mener, at der kan være en sammenhæng mellem D vitamin mangel og bryst, prostata – og især tarmkræft.

D-vitamin og vinterdepression

Som en del af min sygdom har jeg lidt meget med vinterdepression, også kendt af dennes eget egnede forkortelse – SAD. Jeg bemærker store sæsonmæssige variationer i mit humør, energi-niveauer og andre symptomer og også dag til dag variationer afhængig af vejret. Selv en overskyet eller regnvejrsdag i sommeren kan få mig til at føle sig deprimeret og træge.
Jeg har for nylig forsøgt højdosis D vitamin behandling efter at have set undersøgelser, der viste meget positive resultater og ønskede at fortælle dig om hvad det har gjort for mig. Først om jeg vil tale lidt om mine erfaringer med SAD.
Der var en tid, før jeg vidste om SAD og indså, at jeg havde det, da jeg følte, selvmordstanker hvert år fra oktober til marts. Alt, hvad jeg følte var total fortvivlelse og tilbragte det meste af min tid i sengen. Hvis jeg ikke havde stadig boet hjemme hos mine forældre ville jeg ikke have været i stand til at klare og hvem ved, hvad der ville være sket. Da det var jeg stædigt kæmpet en mental kamp mod tanke om at ende mit liv og det lykkedes at trække igennem.
Heldigvis efter et par år så jeg det mønster, og indså, hvad der foregik. Den første behandling, jeg hørte om for SAD blev skarpt lys terapi. Dette er normalt en af de første behandlinger er anbefalet af læger (sammen med antidepressiv medicin) og omfatter sidder foran en særlig “lyskasse” for et bestemt tidsrum hver dag, normalt 30 minutter til 2 timer afhængig af lyskasse og sværhedsgraden af patientens symptomer. Light kasser er designet til at give lys lyse nok til at efterligne de virkninger, som solen har på kroppen, nemlig at undertrykke produktionen af søvn hormon melatonin og stimulere produktionen af stemningen øge neurotransmitteren serotonin (sammen med en række andre).

Desværre for mig, men undersøgelser tyder på, lyskasser er meget effektiv som en behandling for SAD og jeg hørte mange syge recommening dem, de gjorde lidt for at mindske mine symptomer. Jeg oplevede en moderat energigivende effekt, men mit humør var stadig meget lavt.
Den første ting, der virkelig gjorde en forskel for mig var det simpelt mål for at vågne op tidligere på vinteren. Min søvn mønster havde været at gå i seng om 2-03:00 og vågner ved 12-01:00 (et skift almindelig i ME / CFS, socialfobi og andre miljømæssige sygdomme). Et år i oktober nærmede jeg begyndte at gå i seng mellem 23:00 og midnat og vågne op på 9:00. Forskellen dette gjorde at mit humør var forbløffende. Selv om der i løbet at vinteren var der stadig en mærkbar forskel på, hvordan jeg følte i sommer har jeg ikke længere følte den tunge vægt af fortvivlelse og ikke har en enkelt suicidale tanker. I forlængelse af dette at komme udenfor i dagtimerne om vinteren og lade solens stråler direkte ind i øjet også gjort en positiv forskel.

depression og d vitamin
Så hvis du lider af SAD og tilbring dine dage i sengen i søvn eller med gardinerne lukket, forsøger at vågne op tidligere og få uden så meget som muligt. Ligesom mig, kan du blive forbløffet over, hvor meget dit humør forbedres.
Nu videre til vitamin D. Solen ikke kun påvirker fysiologi af vores krop (og vores humør) ved virkningen af lys rammer nethinden i øjet, men også ved at udløse produktion af D-vitamin i huden som dens stråler strejke afsløret områder. Du kan blive overrasket over at erfare, at “D-vitamin” er faktisk ikke et vitamin overhovedet; dets aktive form er faktisk en form for steroid hormon. Som følge heraf har kraftige virkninger på kroppen ud over medvirken i absorptionen af calcium og forebyggelse af osteoporose, som det traditionelt har været kendt. Det der er vigtigt at SAD syge er, at D-vitamin er nødvendig for produktionen og aktivering af stemningen opløftende neurotransmitterne serotonin, dopamin og noradrenalin / noradrenalin.
Når de udsættes for bestemte bølgelængder af UVB-stråler fra solen huden producerer vitamin D3 (cholecalciferol). Dette er den mest aktive form, og findes også i fede fisk og animalske produkter. Planter indeholder vitamin D2 (ergocalciferol) form, som er mindre godt absorberes og udnyttes af kroppen. D3-vitamin er også bredt tilgængelige i supplement form.
Efter at have set undersøgelser tyder på mennesker lavt i D-vitamin var mere tilbøjelige til at udvikle depression og socialfobi, og at D-vitamin kan lindre symptomerne på SAD begyndte jeg at ane det vil også gavne mig. Et par mindre undersøgelser havde vist, at doser af 800-2000iu om dagen var nok til at hjælpe dem med SAD så sidste vinter jeg supplerede 2000iu hver dag, men fik lidt gavn.Men jeg så kom på tværs af forskning, som bruges meget højere doser – 100.000 IE i en enkelt dosis.
Jeg diskuterede at bruge større doser med min ernæringsmæssigt orienteret læge og hun sagde at hun havde brugt doser af 25,000-50,000 IE D3 ugen med hendes ME / CFS og SAD patienter med stor succes. Dette arbejder ud på nogenlunde 3500-7000iu per dag. D3-vitamin har vist sig at være ikke-giftige på disse niveauer, og veltolereret som kroppen omdanner det til det aktive hormon (1,25-dihydroxycholecalciferol) i lever og nyrer efter behov.
Jeg startede med et 25.000 IE og inden timer virkninger var indlysende. Mit humør, selv på en overskyet dag, var mærkbart lysere. Det var en mærkelig fornemmelse i, at jeg følte som om det var sommer, selv på en overskyet dag i den kolde vinter. Jeg fandt denne stemning elevation varede i 3-4 dage, før du begynder virkelig at hale ud. At tage 50.000 iu varede fastholdt den forbedrede stemning for hele ugen, så jeg nu agter at tage denne dosis hver uge i løbet af vinteren.
Så det synes jeg har fundet den manglende brik i mit SAD puslespil. Kombinationen af at få så meget sollys som muligt og tage høje doser D3-vitamin er meget effektiv til at lindre mine symptomer og gør mig til at føle som jeg gør i sommermånederne, når solen gør alt arbejdet.
Hvis du lider af vinterdepression så kan jeg varmt anbefale du prøver at tilføje vitamin D3 til din behandling regime. Det kan være, at 800-2000iu per dag kan være alt du har brug for i hvilket tilfælde regelmæssig kapsler af 1000iu fra Helsekost butik vil være fint.Disse er meget billige. Hvis du har behov for højere doser som mig derefter få den koncentrerede form og tage det hver eller hver anden uge kan være en bedre løsning. Der er et par leverandører på internettet (ingen recept påkrævet), eller du måske nødt til at få det gennem din læge.
Vinterdepression er en forfærdelig ting at opleve, så jeg håber, at denne information hjælpe dem af jer, der lider.